Czy kupno mieszkania od dewelopera trzeba zgłosić do urzędu skarbowego?

Klaudia Cichocka
7 maja 2025, godz. 15:25
Opinie (4)

Decydując się na zawarcie transakcji na rynku pierwotnym, warto wiedzieć, czy kupno mieszkania od dewelopera trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Czasami pojawiają się wątpliwości wynikające z faktu, że przy zakupie nowego mieszkania nie opłaca się bezpośrednio podatku od czynności cywilnoprawnych.







Czy kupno mieszkania od dewelopera trzeba zgłosić do urzędu skarbowego?



Kupno mieszkania od dewelopera trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Zazwyczaj jednak nie ma konieczności przeprowadzania formalności samodzielnie, ponieważ zajmuje się tym notariusz. Zgłoszenie musi zostać dokonane w ciągu 14 dni od podpisania aktu notarialnego.

Czy notariusz zgłasza zakup do urzędu skarbowego?



Notariusz zgłasza zakup do urzędu skarbowego, a właściwie przekazuje wypis aktu notarialnego z najważniejszymi informacjami o transakcji. Poza tym jest również płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych - pobiera go od kupującego i odprowadza do urzędu skarbowego.



Konieczność opłacenia podatku dotyczy wyłącznie transakcji na rynku wtórnym. W przypadku zakupu nieruchomości do dewelopera podatek jest już zawarty w cenie mieszkania i to deweloper jako sprzedający odprowadza go do urzędu skarbowego.

Notariusz zajmuje się również kwestiami związanymi z księgową wieczystą - jej założeniem na podstawie dokumentów od dewelopera i wpisem.

Koszty związane z pracą notariusza albo leżą po stronie nabywcy, albo dzielone są pół na pół pomiędzy nabywcą a deweloperem.

Czy urząd skarbowy sprawdza, skąd mam pieniądze na zakup mieszkania?



Urząd skarbowy może sprawdzić, skąd masz pieniądze na zakup mieszkania, zwłaszcza jeśli transakcja wzbudzi podejrzenia.

Na co zwracać uwagę przy zakupie mieszkania? Na co zwracać uwagę przy zakupie mieszkania?

Fiskus zainteresuje się źródłem pochodzenia funduszy szczególnie, w przypadku:

  • zakupu mieszkania za gotówkę - jeżeli płacisz bardzo dużą sumę za mieszkanie, używając gotówki, może to wzbudzić zainteresowanie urzędu,
  • podejrzenia darowizny - po otrzymaniu pieniędzy w formie darowizny, konieczne jest zgłoszenie do urzędu skarbowego (chyba że mieści się w limicie zwolnienia),
  • nagłe wpłaty dużych kwot na konto bankowe - budzą szczególnie zainteresowanie,
  • zgłoszenie od osób trzecich - czasami kontrola wynika z donosu, np. od sąsiada, byłego partnera czy konkurencji w biznesie.

Sprawdzanie pochodzenia pieniędzy na zakup mieszkania przez urząd nie jest popularną praktyką, a urzędnicy decydują się na to zazwyczaj w sytuacjach, takich jak zgłoszenie od osoby trzeciej czy wykrycie podczas innego postępowania. Czasami odbywają się jednak kontrole o charakterze losowym, bazujące na analizie danych i zaawansowanych narzędziach.

Czy urząd skarbowy sprawdza umowy kupna-sprzedaży?



Najczęściej urząd sprawdza w umowie kupna-sprzedaży wartość rynkową nieruchomości. Jeśli kupujący lub sprzedający zadeklarowali zbyt niską cenę, może zakwestionować transakcję i oszacować wartość na podstawie cen rynkowych. Urząd posiada kompleksową wiedzę gromadzoną m.in. na podstawie umów kupna-sprzedaży podobnych nieruchomości w danej lokalizacji i o zbliżonych parametrach.

Jeżeli kupujesz lokal w bardzo okazyjnej cenie, zadbaj o to, żeby adnotacja o przyczynach znalazła się w akcie notarialnym. Poza tym zbierz dowody na rzeczywistą wartość transakcji (np. ogłoszenie sprzedaży, opis stanu technicznego lokalu czy zeznanie sprzedającego zawierające przyczyny). Jeśli masz wątpliwości, czy cena jest "bezpieczna", możesz skorzystać z rzeczoznawcy majątkowego, który przygotuje profesjonalną wycenę. Może to być argument w razie kontroli.

Co należy zrobić po zakupie mieszkania od dewelopera?



Po zakupie mieszkania od dewelopera warto wykonać kilka kluczowych kroków, aby dopiąć formalności i przygotować nieruchomość do zamieszkania lub wynajmu.

Na liście formalności do załatwienia po zakupie mieszkania od dewelopera powinno znaleźć się, m.in.:

  • opłacenie podatku od nieruchomości - po zgłoszeniu się do urzędu gminy lub miasta w ciągu 14 dni od podpisania umowy przenoszącej własność, organ ustala wysokość podatku,
  • podpisanie umów z dostawcami mediów - zawarcie umowy na dostawę prądu, gazu czy internetu,
  • meldunek - zgodnie z przepisami każdy obywatel oraz cudzoziemiec mieszkający w Polsce musi mieć meldunek,
  • ubezpieczenie mieszkania - w przypadku wsparcia kredytem jest obowiązkowe, ale warto to zrobić bez względu na okoliczności,
  • zgłoszenie do wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej - powstaje wraz z ustanowieniem odrębnej własności pierwszego lokalu.


Wspólnota mieszkaniowa. Na czym polega wspólnota mieszkaniowa? Wspólnota mieszkaniowa. Na czym polega wspólnota mieszkaniowa?

Na listę warto również wpisać poznanie sąsiadów. Warto nawiązać z nimi kontakt, co może ułatwić codzienne funkcjonowanie w nowym miejscu.

Pamiętaj, że kolejność i szczegółowość tych kroków może się nieco różnić w zależności od konkretnej sytuacji i dewelopera.

Najczęściej zadawane pytania

Co należy zrobić po zakupie mieszkania od dewelopera?
Po zakupie mieszkania należy opłacić podatek od nieruchomości, podpisać umowy z dostawcami mediów, dokonać meldunku, ubezpieczyć mieszkanie i zgłosić się do wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej.
Czy kupno mieszkania od dewelopera trzeba zgłosić do urzędu skarbowego?
Tak, kupno mieszkania od dewelopera trzeba zgłosić do urzędu skarbowego, ale zazwyczaj zajmuje się tym notariusz w ciągu 14 dni od podpisania aktu notarialnego.
Czy notariusz zgłasza zakup mieszkania do urzędu skarbowego?
Tak, notariusz zgłasza zakup do urzędu skarbowego, przekazując wypis aktu notarialnego i pobierając podatek od czynności cywilnoprawnych, który odprowadza do urzędu.
Czy urząd skarbowy sprawdza umowy kupna-sprzedaży?
Tak, urząd skarbowy sprawdza umowy kupna-sprzedaży pod kątem wartości rynkowej nieruchomości i może zakwestionować transakcję, jeśli zadeklarowana cena jest zbyt niska.
Czy urząd skarbowy sprawdza, skąd mam pieniądze na zakup mieszkania?
Urząd skarbowy może sprawdzić źródło pochodzenia pieniędzy, zwłaszcza w przypadku dużych transakcji gotówkowych, podejrzenia darowizny, nagłych wpłat dużych kwot na konto lub zgłoszenia od osób trzecich.

Opinie (4)

  • to że przestajemy

    mieszkać kątem u kogoś a w końcu zamieszkamy w swoim mieszkaniu to trzeba komuś zgłaszać ? może żeby komuś pomóc to lepiej bezdomnych zgłaszać

    • 2 0

  • najlepiej zgłosić do księdza

    • 3 1

  • Szkoda że nie sprawdzają skąd politycy mają kasę na np 10 mieszkań

    gdy z dochodów im się to nie zgrywa

    • 4 0

  • Do autora

    Czy to prawda , że każdy obywatel Polski musi mieć meldunek ? Art. 147 par.1 KW został uchylony , natomiast nowych przepisów jeszcze nie ma

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.