Pęknięta szyba w samochodzie to problem, który może spotkać każdego kierowcę. Niewielki odprysk czy pęknięcie mogą wydawać się niegroźne, jednak ich ignorowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Sprawdzamy aspekty prawne, bezpieczeństwa oraz możliwości naprawy uszkodzonej szyby. Nie zawsze trzeba ją bowiem wymieniać.
- Przepisy prawne dotyczące jazdy z pękniętą szybą
- Konsekwencje jazdy z uszkodzoną szybą
- Bezpieczeństwo a pęknięta szyba
- Kiedy naprawa szyby jest możliwa?
- Koszty naprawy i wymiany szyby
Przepisy prawne dotyczące jazdy z pękniętą szybą
W praktyce policja praktycznie zawsze zatrzymuje dowód rejestracyjny auta przy pękniętej szybie.

Konsekwencje jazdy z uszkodzoną szybą
Oprócz ryzyka mandatu i zatrzymania dowodu rejestracyjnego, jazda z pękniętą szybą może też skutkować problemami podczas okresowego badania technicznego pojazdu. Diagnosta może odmówić dopuszczenia pojazdu do ruchu, jeśli stwierdzi, że uszkodzenie szyby zagraża bezpieczeństwu. W takiej sytuacji właściciel pojazdu będzie zobowiązany do naprawy lub wymiany szyby oraz ponownego przeglądu technicznego.
Bezpieczeństwo a pęknięta szyba
Uszkodzona szyba nie tylko może ograniczać pole widzenia kierowcy, ale również osłabia strukturę pojazdu. Mało osób zdaje sobie z tego sprawę, ale w nowszych samochodach, w przypadku kolizji, szyba odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu integralności kabiny oraz prawidłowym działaniu poduszek powietrznych. Nawet niewielkie pęknięcie może z czasem się powiększać, zwłaszcza pod wpływem wibracji podczas jazdy czy zmian temperatury, co dodatkowo zwiększa ryzyko. Przede wszystkim w okresie zimowym pęknięcie może powiększać się dosłownie z dnia na dzień.
Kiedy naprawa szyby jest możliwa?
Nie każde uszkodzenie szyby wymaga jej wymiany. Naprawa jest możliwa, gdy:
- Pęknięcie nie znajduje się w polu widzenia kierowcy.
- Średnica uszkodzenia nie przekracza 2-3 cm.
- Uszkodzenie znajduje się w odległości co najmniej 10 cm od krawędzi szyby.
Jeśli te warunki nie są spełnione, konieczna będzie wymiana szyby na nową.
Koszty naprawy i wymiany szyby
Koszt naprawy niewielkiego uszkodzenia szyby waha się w granicach 100-200 zł, w zależności od serwisu i regionu. Wymiana szyby jest znacznie droższa i może kosztować od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od modelu samochodu i rodzaju szyby. Warto również sprawdzić, czy posiadane ubezpieczenie obejmuje tego typu uszkodzenia, co może znacząco obniżyć koszty naprawy
Najczęściej zadawane pytania
Opinie (35) 1 zablokowana
-
2025-02-05 15:00
(2)
Naturalny przewiew,polecam.
- 0 4
-
2025-02-05 17:13
Dzisiaj nie rozpocznę od inwokacji; "kłapouchy". Dzisiaj powiem wprost; do budy ośle!
- 1 0
-
2025-02-06 11:02
Cokolwiek, byle coś napisać
Inteligencja sznurówki...
- 0 0
-
2025-02-05 15:01
Jeśli chodzi o tylna szybe (5)
To nawet dykta można zasklepić lub czarna jak smoła folia zalepić,ba,można nawet bez tylnej szyby jeździć,doczytajcie a potem piszcie.
- 13 1
-
2025-02-05 15:08
Guzik prawda (2)
Jak zalepisz to możesz. Ale jak masz dziurę, jak ten, to nie możesz
- 0 4
-
2025-02-05 16:26
ma rację (1)
tylna szyba nie stanowi o twoim bezpieczeństwie a jej brak nie ogranicza twojego pola widzenia. Nie musisz jej w ogóle mieć bo taki pojazd wypelnia wymagania art. 66.
- 5 0
-
2025-02-05 21:16
podobnie jest z szybami bocznymi
przecież jak otworzysz okno do samego końca to tak jak by jej wcale nie było, a jeździć z otwartym oknem można
- 0 0
-
2025-02-05 15:13
I już komentarz
O scenie adminów został usunięty,niezła cenzura,nie ma co
- 1 0
-
2025-02-05 21:24
można pod warunkiem że masz oba lusterka boczne
lewe lusterko i wewnętrzne są obowiązkowe. Ale jeśli nie można używać lusterka wewnątrz ( niepełna widoczność np. kabina ciężarówki lub przyczepa), to trzeba mieć również lusterko prawe
- 0 0
-
2025-02-05 15:05
czyli co? W czasie jazdy obwodnicą kamień spod kół w szybę i hamulce do dechy (5)
i po lawetę?
- 4 3
-
2025-02-05 16:27
nie, musisz po prostu zachować bezpieczeństwo i szybę wymienić najszybciej jak się da (2)
Zatrzymywać się na obwodowej nie wolno.
- 0 1
-
2025-02-05 17:15
(1)
Ot geniusz, a wiesz czemu służy pas awaryjny ??
- 0 1
-
2025-02-05 22:23
Geniuszu on sluży do tego kiedy fizycznie nie możesz kontynuować jazdy. Jak ci strzeli opona, albo zatrzesz silnik. Póki możesz jechać to masz obwodnicę opuścić a nie zostawiać tam auto z byle bzdury. Z wypaloną żarówką też się zatrzymasz na pasie awaryjnym. Weź chlopie, zakrawasz o groteskę.
- 1 0
-
2025-02-05 17:14
(1)
Otóż to, udało ci się zrozumieć, brawo Jasiu!
- 0 1
-
2025-02-05 22:24
mam nadzieję że czegoś cię nauczylem
- 0 0
-
2025-02-05 15:30
Można póki cię nie złapią...
- 1 2
-
2025-02-05 15:31
Można nawet jedzić konno po obwodnicy. Taki przepis (1)
- 2 2
-
2025-02-05 16:28
nie wolno
autostrady i drogi ekspresowe są przeznaczone tylko dla ruchu pojazdów samochodowych, z wyjątkiem czterokołowców, czyli m.in. quadów i mikrosamochodów
- 1 0
-
2025-02-05 16:08
Naprawa
można kupić zestaw naprawczy do samodzielnej naprawy drobnych ubytków.
W przypadku większych uszkodzeń, pozostaje wymiana.
Ja kilka miesięcy temu płaciłam 650 zł.- 2 3
-
2025-02-05 16:21
co za bzdury z tą integralnością kabiny :D (3)
nikt nie projektuje szyby na przenoszenie naprężeń od struktury nadwozia. Szyba jest klejona, klej ma większą podatność niż stal czy szklo. I to wszystko szyba nie jest przeznaczona do usztywniania nadwozia. Nikt na etapie konstrukcyjnym tego nie zaklada. W crash teście jest bez znaczenia czy mamy szybę czy nie.
- 19 5
-
2025-02-05 16:25
art. 66 dotyczy tylko przedniej szyby bo tylko ona stanowi o bezpieczeństwie
samo pęknięcie nie stanowi ograniczenia widoczności, ale ma wplyw na bezpieczeństwo. Pole widzenia to inna para kaloszy, tutaj chodzi np. o przyciemnienie szyby, albo to że nie może być cala popękana.
" pojazd musi być tak zbudowany i utrzymany, aby jego użytkowanie nie zagrażało bezpieczeństwu oraz zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy"- 1 0
-
2025-02-05 17:38
na moje oko (1)
tak do koca racji nie masz..
szybe można zakwalifikować jako podłoże .. sprężyste .. a to znacznie zwieksza .sztywnośc obciążonego elementu,
a na drugie oko ..jak na drugą nóżke- 1 3
-
2025-02-05 22:20
a jednak chyba mam
klej który klei szybę ma bardzo niską wytrzymalość na ścinanie, w porównaniu do stali, ze 2 rzędy wielkości. Szyba w rzeczywistości nic nie trzyma. Do tego pęka przy niedużej sile. Nikt tak nie projektuje samochodów. Nawet gdyby zamiast szyby byla 1mm blacha czysto hipotetycznie to gdyby nadwozie nie bylo sztywne zwyczajnie by się wyboczyla.
- 2 1
-
2025-02-05 17:11
Na prezentowanym zdjęciu widać, że obrobili nurki kaszubskie autko pyrlandczykowi. Czy tylna szyba ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy ? - no nie !
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.