Okres wykonywania umowy zlecenie wpływa na wysokość emerytury, ale nie liczy się do stażu pracy. Warto pamiętać, że umowy cywilnoprawne podlegają przepisom Kodeksu cywilnego - zleceniobiorca nie jest pracownikiem, a zleceniodawca - pracodawcą.
Umowa zlecenia a emerytura - podstawy
Żeby otrzymać emeryturę, musisz:
- osiągnąć wiek emerytalny, tzn. ukończyć 60 lat (kobieta) albo 65 lat (mężczyzna),
- uzyskać zapisy na koncie w ZUS jakiegokolwiek okresu ubezpieczenia emerytalnego.
Żeby otrzymać minimalną gwarantowaną emeryturę musisz dodatkowo wykazać wymagany staż - 20 albo 25 lat.
Czy umowa zlecenie może być na czas nieokreślony?
Czy umowa zlecenie wlicza się do emerytury?
Podczas okresu zlecenia opłacana jest
składka na ubezpieczenie emerytalne w wysokości 19,52 proc. podstawy wymiaru składki, którą finansują w równych częściach ubezpieczeni i płatnicy składek.
Umowa zlecenie wlicza się do emerytury, ale trzeba pamiętać, że
czas podlegania ubezpieczeniu jest zaliczany do okresów składkowych, czyli m.in. jest zaliczany do stażu pracy wpływającego na prawo do emerytury, ale nie jest wliczany do stażu pracowniczego.Przyjmuje się, że staż pracy to łączny okres zatrudnienia tzn. suma okresów, kiedy osoba pozostawała w stosunku pracy.
Oznacza to, że osoba wykonująca zadania na umowie zlecenie ma prawo do emerytury, ale staż pracy ma wpływ na jej wysokość. Od 1 października 2017 r. wymagany staż do osiągnięcia najniższej emerytury wynosi 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.Wysokość emerytury zależy od kwoty zwaloryzowanych składek na koncie ubezpieczonego, zwaloryzowanego kapitału początkowego, środków zapisanych na subkoncie oraz średniego dalszego trwania życia.
Osoby, których wysokość emerytury jest niższa od gwarantowanej, nie będą mogły mieć podniesionej wysokości emerytury do minimalnej jeżeli nie dysponują odpowiednim stażem.
Kiedy umowa zlecenie wlicza się do emerytury?
Warto zastanowić się, czy realizowana umowa zlecenie nie miała cech umowy o pracę, co jest często wykorzystywaną praktyką ze względu na niższe koszty dla pracodawcy.
Umowa zlecenie a umowa o pracę. Kiedy umowa zlecenie, a kiedy umowa o pracę?
Umowa zlecenie może wliczać się do stażu pracy jeżeli wykonywanie zadań: - polegało wyłącznie na osobistym wykonywaniu,
- zleceniodawca ustalał konkretne godziny wykonywania zlecenia, zakres zadań i wydawał polecenia,
- zleceniodawca wykorzystywał pozostałe przepisy Kodeksu pracy, np. udzielał urlopu wypoczynkowego na zasadach charakterystycznych dla stosunku pracy.
Jeżeli zleceniobiorca udowodni, że konkretna umowa zlecenie miała cechy charakterystyczne dla stosunku pracy, może liczyć na zaliczenie okresu do stażu pracy. Warto jednak pamiętać, że proces wymaga dowodów i zaangażowania
prawnika.
Czy na umowie zlecenie jest ubezpieczenie?
Jak udokumentować umowę zlecenie do emerytury?
Dowody potwierdzające, że umowa zlecenie miała cechy charakterystyczne dla stosunku pracy, są kluczowe do zaliczenia okresu do stażu pracy.
Jak udokumentować umowę zlecenie do emerytury?- Umowa - analiza treści umowy zlecenie, zwrócenie uwagi na sformułowania dotyczące zakresu obowiązków, czasu pracy, miejsca wykonywania pracy.
- Świadkowie - zeznania osób, które były świadkami wykonywania pracy, np. współpracowników, przełożonych.
- Dokumenty - wszelkie dokumenty związane z wykonywaniem pracy, np. harmonogramy, polecenia służbowe, listy obecności, e-maile służbowe.
- Formularze rozliczeniowe - płatności za wykonane zadania, które mogą wskazywać na regularność wynagrodzenia.
Udowodnienie stosunku pracy wymaga czasu i cierpliwości. Jeżeli stosunek pracy istniał i zostanie wykazany, pracodawca musi liczyć się z mandatem od 1 do 2 tys. zł, a także grzywną nawet do 30 tys. zł.
Umowa zlecenie a staż pracy - zmiany
Resort rodziny, pracy i polityki społecznej pracuje nad zmianami dotyczącymi naliczania stażu pracy.
Zgodnie z zapowiadanymi zmianami do stażu pracy mają być wliczanie również takie okresy jak:- prowadzenie pozarolniczej działalności,
- współpracy z osobą prowadzącą działalność,
- zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
- wykonywanie umowy zlecenia lub o świadczeniu usług, umowy agencyjnej oraz okres pozostawania osobą współpracującą,
- pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych.
Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.
Jak wygląda umowa zlecenie?
Czy opłaca się pracować na umowę zlecenie?
Umowa zlecenie sprawdzi się wśród osób, które cenią niezależność, chcą dorobić do innych źródeł dochodu czy łączą naukę z pracą.
Zleceniobiorca ma większą swobodę w ustalaniu miejsca, czasu i sposobu wykonywania zadania. Nie obowiązują sztywne ramy czasowe, takie jak w przypadku umowy o pracę. Poza tym umowa zlecenie zezwala na wykonanie zlecenia przez osobę trzecią, ale tylko wtedy, gdy taka możliwość wynika z umowy lub ze zwyczaju albo gdy zleceniobiorca jest do tego zmuszony przez okoliczności.
Strony mogą określić wynagrodzenie w dowolnej formie, np. w stawce miesięcznej. Po przeliczeniu na godziny wykonanej pracy nie może być niższe niż stawka minimalna. W umowie powinna znaleźć się liczba godzin wykonywania zlecenia.
Umowa zlecenie jest szczególnie atrakcyjna dla osób do 26. roku życia, które są zwolnione z opłacania składek.
Najczęściej zadawane pytania
Czy okres pracy na umowie zlecenie wlicza się do stażu pracy?
Okres pracy na umowie zlecenie nie wlicza się do stażu pracowniczego, ale może być zaliczony do stażu pracy wpływającego na prawo do emerytury.
Czy umowa zlecenie może mieć cechy umowy o pracę?
Tak, jeśli zleceniodawca ustalał godziny pracy, zakres zadań i wydawał polecenia, umowa zlecenie może być uznana za stosunek pracy.
Czy umowa zlecenie wpływa na wysokość emerytury?
Tak, umowa zlecenie wpływa na wysokość emerytury, ponieważ opłacana jest składka na ubezpieczenie emerytalne, która jest zaliczana do okresów składkowych.
Dlaczego umowa zlecenie jest atrakcyjna dla osób do 26. roku życia?
Osoby do 26. roku życia są zwolnione z opłacania składek, co czyni umowę zlecenie bardziej atrakcyjną finansowo.
Jak udokumentować umowę zlecenie do emerytury?
Należy przedstawić dowody, takie jak treść umowy, zeznania świadków, dokumenty związane z pracą oraz formularze rozliczeniowe.
Jakie są warunki uzyskania minimalnej emerytury?
Aby uzyskać minimalną emeryturę, trzeba osiągnąć wiek emerytalny i posiadać wymagany staż pracy: 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.
Jakie zmiany w naliczaniu stażu pracy są planowane?
Planowane zmiany obejmują wliczanie do stażu pracy okresów prowadzenia działalności pozarolniczej, współpracy z osobą prowadzącą działalność oraz wykonywania umowy zlecenia.