Skopiowano

Jak podłączyć akumulator? Zasady podłączania, odłączania i ładowania akumulatora

Klaudia Cichocka
22 listopada 2022 

Wielu kierowców przypomina sobie o akumulatorze zimą, kiedy temperatury zaczynają spadać poniżej zera. Warto znać podstawy uruchamiania oraz odłączania urządzenia i nie dać się zaskoczyć. Jak podłączyć akumulator? W jaki sposób ładować i co zrobić, kiedy auto nie odpala w najmniej oczekiwanym momencie?




Akumulator samochodowy to jedno ze źródło energii elektrycznej w postaci prądu stałego w samochodach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Dostarcza energię umożliwiającą uruchomienie silnika. Bierze również udział w zasilaniu podzespołów w czasie, gdy silnik nie pracuje. Wybierając nowy akumulator kieruj się przede wszystkim parametrami modelu zalecanego przez producenta auta.



Jak podłączyć akumulator?



Prawidłowe podłączenie akumulatora nie jest skomplikowane, ale wymaga znajomości kilku podstawowych kroków. Ważne zadanie to wyczyszczenie elementów - klem oraz podstawy. Wielu specjalistów zwraca uwagę, że osadzające się zanieczyszczenia wpływają na wydajność pracy akumulatora. Zadbaj również o dokładne wysuszenie elementów, a dopiero później prawidłowy montaż.

Jak podłączyć akumulator?

  1. Wyczyść klemy akumulatora i podstawę mocowania. Możesz użyć wody.
  2. Dokładnie wysusz elementy.
  3. Podłączanie akumulatora zacznij od bieguna dodatniego i załóż klamrę ujemną.
  4. Uruchom odbiorniki prądu i sprawdź, czy wszystko działa poprawnie.




Jak naładować akumulator?



Jak naładować akumulator? Potrzebujesz prostownika do ładowania, czyli narzędzia, które przyda się nie tylko zimą. Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że parametry akumulatora pasują do prostownika. Podczas pracy zachowaj dużą ostrożność i postępuj zgodnie z instrukcją.

Jak ładować akumulator, czyli jak podłączyć prostownik do akumulatora?

  1. Zamocuj uciski na akumulatorze - czerwony powinien znaleźć się na biegunie dodatnim, a czarny na ujemnym. Po podpięciu powinien pokazać się poziom naładowania akumulatora.
  2. Podłącz prostownik do prądu.
  3. Po naładowaniu wyciągnij wtyczkę z gniazdka, a dopiero później odepnij klamry od akumulatora.

Jak długo ładować akumulator?



Ładowanie akumulatora trwa zazwyczaj od 10 do nawet 12 godzin. Po tym czasie możesz mieć pewność, że bateria jest pełna. Jeżeli spieszysz się, a samochód nie odpala wystarczy kilkanaście minut. Pamiętaj jednak, żeby podłączyć urządzenie później.

Jak podłączyć kable do akumulatora?



Wraz ze spadkiem temperatury na zewnątrz, spada pojemność akumulatorów. Prędzej czy później większość kierowców będzie musiała zmierzyć się z brakiem prądu i problemem z odpaleniem samochodu. Rozwiązaniem jest podpięcie kabli rozruchowych, które warto mieć zawsze w aucie. Specjaliści zalecają kable o grubość 25 mm kw. dla samochodów z silnikiem benzynowym oraz 35 mm kw. dla jednostek wysokoprężnych.

Jak podłączyć kable do akumulatora? Zacznij od znalezienia właściciela pojazdu, który wesprze cię w potrzebie. Najlepiej, żeby drugi samochód miał akumulator o podobnej albo większej pojemności. W trakcie pracy akumulator o mniejszej pojemności może się rozładować. Kable należy podpiąć według zasady - plus do plusa, a minus do minusa. Nieprawidłowe podłączenie może prowadzić do awarii.

Jak odłączyć akumulator?



Odłączanie akumulatora wymaga ostrożności i przestrzegania kilku prostych kroków. Urządzenie odpina się w przypadku rozładowania, wymiany na nowy model, ale również podczas dłuższego nieużywania samochodu

Jak odłączyć akumulator?

  1. Wyłącz silnik samochodu i poczekaj aż będzie zimny.
  2. Wyłącz wszystkie elementy podłączone do akumulatora, np. żarówki.
  3. Zacznij od odłączenia klemy z bieguna ujemnego.
  4. Odłącz klemę z bieguna dodatniego.

Brak zachowania kolejności odpinana jest niebezpieczny.

Jak sprawdzić akumulator?



Wielu kierowców przyjmuje, że akumulator warto wymienić co 5 lat albo dopiero w momencie, gdy regularne ładowanie nie przynosi efektu. Tymczasem sprawdzanie stanu akumulatora warto wykonywać systematycznie. Możesz to zrobić samodzielnie albo w warsztacie samochodowym. Pod uwagę należy wziąć poziom elektrolitu (akumulatory obsługowe) oraz stan naładowania. Jeżeli wydajność jest słaba warto również wykorzystać tester obciążeniowy.