Skopiowano

Jak wyrejestrować samochód? Wyrejestrowanie pojazdu 2022

Klaudia Cichocka
13 czerwca 2022 

Jak wyrejestrować samochód? Proces wygląda nieco inaczej w przypadku kradzieży, złomowania czy sprzedaży za granicę. Ile się płaci za wyrejestrowanie samochodu? W jaki sposób można wyrejestrować samochód? O czym warto pamiętać podczas wizyty w urzędzie?




Sprzedając samochód w Polsce, nie musisz przechodzić przez procedurę wyrejestrowania auta. Obowiązkiem zbywającego pojazd jest jednak zgłoszenie transakcji w Wydziale Komunikacji w ciągu 30 dni. Wyrejestrowanie samochodu odbywa się w kilku przypadkach określonych przez prawo, a niedopełnienie formalności grozi karą pieniężną.



Kiedy trzeba wyrejestrować samochód?



Prawo określa, że masz obowiązek wyrejestrować samochód w następujących przypadkach:

  • kradzież auta,
  • sprzedaż albo konieczność rejestracji za granicą,
  • trwałe zniszczenie za granicą,
  • trwałe zniszczenie albo wycofanie z obiegu bez zmian właściciela,
  • przekazanie do stacji demontażu albo punktu zbierania odpadów.

Wyrejestrowanie samochodu odbywa się w urzędzie właściwym ze względu na miejsce rejestracji, czyli w urzędzie miasta, dzielnicy albo starostwie powiatowym. Dokumenty przekazujesz osobiście, pocztą albo przez internet - pod warunkiem,że urząd przyjmuje taką możliwość. Zanim rozpoczniesz procedurę, sprawdź warunki w konkretnym urzędzie.

Czy trzeba wyrejestrować samochód po sprzedaży?



Czy trzeba wyrejestrować samochód po sprzedaży w kraju? Nie musisz pojawiać się z wnioskiem w Wydziale Komunikacji, jeżeli sprzedaż odbywała się w Polsce. Nowy właściciel ma obowiązek zarejestrować auto po zakupie w ciągu 30 dni. Prawo o ruchu drogowym wskazuje jednak, że sprzedawca musi zgłosić transakcję w urzędzie komunikacyjnym również w ciągu 30 dni.

Powiadomienie o sprzedaży nie jest tożsame z wyrejestrowaniem auta. Zabezpiecza interesy sprzedającego w sytuacji, gdy nowy właściciel nie zarejestruje auta, a spowoduje np. wypadek czy otrzyma mandat. Od 1 stycznia 2020 r. zawiadomienie o zbyciu pojazdu jest obowiązkiem, a niedopełnienie formalności grozi karą w wysokości od 200 do 1000 zł. Wystarczy uzupełnić specjalny formularz dostępny w Wydziale Komunikacji albo na stronie internetowej urzędu. Do dokumentu warto załączyć kopię umowy kupna-sprzedaży samochodu.

Jak wyrejestrować samochód po sprzedaży?



Wyrejestrowanie samochodu po sprzedaży za granicą to obowiązek sprzedającego. Lista dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia procedury różni się w zależności od przyczyny zgłoszenia.

Jak wyrejestrować samochód po sprzedaży za granicę? Planując wizytę w urzędzie, przygotuj:

  • wniosek o wyrejestrowanie pojazdu po sprzedaży,
  • dokument potwierdzający tożsamość, np. dowód osobisty,
  • dowód wpłaty - 10 zł, jeżeli jesteś jednym właścicielem,
  • dokument potwierdzający sprzedaż za granicą,
  • oświadczenie o sprzedaży,
  • kopię dokumentu potwierdzającego rejestrację samochodu za granicą.

Niezbędne jest również dostarczenie tłumaczenia przez tłumacza przysięgłego albo konsula dokumentów wystawionych w języku obcym.

Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu



Jak wyrejestrować samochód na części? Decydując się na oddanie auta do stacji demontażu albo punktu zbierania odpadów, potrzebujesz standardowych dokumentów, czyli wniosku o wyrejestrowanie samochodu, dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz dowodu wpłaty.

Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu wymaga również dołączenia:

  • zaświadczenia o przyjęciu pojazdu,
  • dowodu rejestracyjnego,
  • karty pojazdu,
  • tablic rejestracyjnych.

Kara za niewyrejestrowanie samochodu po złomowaniu wynosi od 200 do 1000 zł.

Wyrejestrowanie pojazdu - trwała utrata



Jak wyrejestrować samochód w przypadku trwałej utraty pojazdu? Oprócz standardowych dokumentów konieczny jest również dokument potwierdzający trwałą utratę pojazdu np. w wyniku pożaru, a także dowód rejestracyjny, karta pojazdu oraz tablice rejestracyjne. Należy również przygotować dowód wpłaty na rzecz gminy. Opłata jest wymagana jedynie w przypadku wyrejestrowywania samochodu po trwałej utracie. Wysokość kwoty zależy m.in. od rodzaju pojazdu i jest indywidualnie ustalana.

Czy można samemu wyrejestrować samochód?



Czy można samemu wyrejestrować samochód? Kto powinien zgłosić się do urzędu? Procedurę przeprowadza właściciel pojazdu albo wszyscy współwłaściciele, którzy muszą być obecni w czasie wyrejestrowania. Jeżeli nie mogą pojawić się w urzędzie, niezbędne jest udzielenie pełnomocnictwa.

Ile się płaci za wyrejestrowanie samochodu?



Ile się płaci za wyrejestrowanie samochodu? Koszt wynosi 10 zł. Opłatę można wnieść w kasie urzędu albo online - przelewem na wskazane konto. Należy zachować dowód wpłaty.

Jeżeli auto ma kilku właścicieli, a w urzędzie pojawia się tylko jeden, niezbędne jest również wniesienie dodatkowej opłaty za każdą osobę w wysokości 17 zł. Opłata nie jest pobierana pod warunkiem, że współwłaściciele są członkami bliskiej rodziny.

W jakim czasie należy wyrejestrować samochód?



W jakim czasie należy wyrejestrować samochód? Właściciel ma 30 dni na udanie się do urzędu. Procedura trwa do miesiąca od dnia złożenia wniosku oraz wszystkich niezbędnych dokumentów. W niektórych przypadkach proces trwa nawet do dwóch miesięcy.

Jak sprawdzić, czy samochód jest wyrejestrowany?



Jak sprawdzić, czy samochód jest wyrejestrowany? Informację znajdziesz w państwowym rejestrze Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Wystarczy, że skorzystasz z usługi Historia Pojazdu realizowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Jak sprawdzić, czy samochód jest wyrejestrowany? Przygotuj dane pojazdu - numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Wystarczy, że podasz parametry, a system przedstawi najważniejsze informacje o pojeździe.

Informację o wyrejestrowaniu auta otrzymasz od urzędu pocztą. Możesz również odebrać decyzję w siedzibie placówki.

Czy można wyrejestrować samochód przez internet?



Jak wyrejestrować samochód online? Większość urzędów umożliwia przeprowadzenie procedury przez internet. W tym celu niezbędne jest internetowe konto bankowe pozwalające używać Profilu Zaufanego. Najłatwiej założyć Profil Zaufany, posiadając konto w jednym z banków PKO Bank, Inteligo, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Millennium Bank, Alior Bank, bank spółdzielczy (możesz sprawdzić, czy twój bank potwierdza PZ), BNP Paribas, BOŚ Bank, Bank Credit Agricole, Getin Bank lub konto zaufane Envelo.