Nie trzeba wymieniać tachografów. Komisja Europejska podjęła zaskakującą decyzję

Jacek Markowski
15 stycznia 2025, godz. 16:05
Opinie (10)
Nowoczesne tachografy, które miały być lekiem na patologie w branży transportowej, nie będą jeszcze konieczne. Nowoczesne tachografy, które miały być lekiem na patologie w branży transportowej, nie będą jeszcze konieczne.

Komisja Europejska podjęła decyzję o wprowadzeniu okresu przejściowego dla firm transportowych, które nie zdążyły wymienić tachografów na najnowsze urządzenia G2V2. Do końca lutego 2025 roku kontrolerzy w krajach Unii Europejskiej mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz... edukacji! Dla wielu przewoźników to chwilowa ulga, jednak eksperci ostrzegają przed opóźnianiem modernizacji.




Tymczasowe złagodzenie przepisów ws. tachografów - czy to wystarczy?



Czy okres przejściowy dla wymiany tachografów jest wystarczający dla firm transportowych?

Pierwszy obowiązkowy termin wymiany tachografów już minął. Przewoźnicy realizujący transport międzynarodowy do końca 2024 roku musieli zastąpić starsze urządzenia analogowe i cyfrowe tachografami inteligentnymi G2V1 lub G2V2. Decyzja Komisji Europejskiej o wprowadzeniu okresu przejściowego była wynikiem ustaleń Komitetu ds. Transportu Drogowego.

- Decyzja ta była konieczna. Z ostatnich badań Inelo wynika, że aż 29 proc. pojazdów przeznaczonych do międzynarodowych przewozów wciąż korzysta z urządzeń niedostosowanych do unijnych wymogów. Z punktu widzenia branży, ustalenie tymczasowej taryfy ulgowej jest pozytywnym krokiem i zwiększy szansę firm na spełnienie nowych norm - tłumaczy Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w firmie Inelo.


Edukacja zamiast kar - czy wszystkie kraje stosują to samo podejście?



Mimo zaleceń KE, praktyka stosowania okresu przejściowego może różnić się w poszczególnych krajach członkowskich. Chociaż takie kraje, jak Polska, Włochy czy Francja oficjalnie zadeklarowały, że nie będą nakładać kar do lutego 2025 roku, istnieje ryzyko, że lokalne służby kontrolne mogą interpretować przepisy w różny sposób.

- Istnieje możliwość, że pomimo zawartego porozumienia, niektóre organy kontrolne mogą zdecydować się na nałożenie kary. Decyzja KE nie stanowi bezpośrednio prawa, co oznacza, że nie gwarantuje pełnej ochrony firm transportowych w tej sytuacji - wyjaśnia Mateusz Włoch.
Ekspert dodaje, że odwołania od mandatów mogą być skuteczne, ale wiążą się z dodatkowymi kosztami i utraconym czasem.

Nowe znaki w Polsce. Uważaj na mandaty Nowe znaki w Polsce. Uważaj na mandaty

Sierpień 2025 - drugi termin bez taryfy ulgowej dla przewoźników



Kolejny ważny termin dla branży transportowej to 19 sierpnia 2025 roku. Wszystkie pojazdy wykonujące przewozy międzynarodowe w UE będą musiały być wyposażone w tachografy G2V2. Tym razem KE nie przewiduje żadnego okresu przejściowego.

- Przepisy te dotyczą stosunkowo nowych pojazdów, takich jak ciężarówki i autobusy zarejestrowane niedawno, czyli przed 21 sierpniem 2023 roku. Co najistotniejsze, tym razem Komisja Europejska nie przewiduje żadnego okresu przejściowego przy wymianie tachografów tak, jak ma to miejsce teraz - ostrzega Mateusz Włoch.

Jak przygotować się na wymianę tachografów?



Eksperci podkreślają, że kluczem do uniknięcia problemów jest odpowiednie zaplanowanie modernizacji floty.

Decyzja KE o wprowadzeniu okresu przejściowego daje przewoźnikom chwilę oddechu, ale nie zwalnia z obowiązku modernizacji tachografów. Firmy transportowe powinny jak najszybciej zaplanować wymianę urządzeń, aby uniknąć kar i potencjalnych problemów operacyjnych. Ważne jest też monitorowanie przepisów lokalnych, które mogą wpłynąć na praktyczne stosowanie nowych regulacji.

Najczęściej zadawane pytania

Czy wszystkie kraje UE stosują to samo podejście do okresu przejściowego?
Nie, praktyka stosowania okresu przejściowego może różnić się w poszczególnych krajach członkowskich, mimo zaleceń Komisji Europejskiej.
Dlaczego Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy?
Okres przejściowy został wprowadzony, ponieważ aż 29% pojazdów przeznaczonych do międzynarodowych przewozów wciąż korzysta z urządzeń niedostosowanych do unijnych wymogów.
Jaki jest okres przejściowy dla wymiany tachografów w UE?
Okres przejściowy trwa do końca lutego 2025 roku, podczas którego kontrolerzy mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji.
Jakie są zalecenia dla firm transportowych w związku z wymianą tachografów?
Firmy transportowe powinny jak najszybciej zaplanować wymianę tachografów, aby uniknąć kar i problemów operacyjnych, oraz monitorować lokalne przepisy.
Kiedy upływa drugi termin wymiany tachografów bez taryfy ulgowej?
Drugi termin upływa 19 sierpnia 2025 roku, kiedy wszystkie pojazdy wykonujące przewozy międzynarodowe w UE muszą być wyposażone w tachografy G2V2.
Jacek Markowski

Opinie (10)

  • (2)

    Komedia,czyli dalej wałeczki z kręceniem i niewydawanie paragonów przez wąsatych taxiarzy.Wzieliby się ubery i busy.Ci jeżdżą 24/h.Nie wiem czy w ogóle śpią i co jedzą.

    • 7 9

    • To błysnąłeś. Tachograf u taksiarza

      • 3 1

    • Jeszcze kaganiec na ryj sobie załóż

      • 0 0

  • Eurokolchoz niemiecko ruski (1)

    • 8 3

    • To nie tak bylo

      Kondominium rosyjsko-niemieckie pod żydowskim zarządem powierniczym

      • 1 0

  • Precz

    Precz z i**otycznymi pomyslami euroidiotow,jest samochod homologowany i tak powinno zostac do jego zezlomowania,po drugie to jest bat na polakow,rumunow itp.,a po trzecie ktos tego naprodukowal i lobbysci przepchneli ten wymog.

    • 5 1

  • Brakuje mi słów.

    Transport zchodzi na psy, bycie kierowcą to teraz gorzej jak pies, nie dziwię się że mało kto się decyduje na taką pracę skoro niby dla naszego bezpieczeństwa montuje się inteligentne tachografy i karze w stecz 58 dni.

    • 6 0

  • Zrzeszenie

    Jakim prawem jakaś spłódzielnia euro dyktuje prawo w Polsce, od tego mamy rząd i jeśli on nie może stanowić prawa to nie są potrzebni .

    • 4 0

  • Czas najwyższy kopnąć w D4 ten eurokołchoz!!!

    • 1 0

  • Mandat

    4200 euro mandatu we Włoszech za brak wymienionego tachografu + 3 miesiące zakaz zatrzymany pojazd. I bardzo dobrze niech się biorą za tych pseudo "przewoźników" co jedzdza za grosze i nie stać ich na modernizację swojej Floty

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.