Zgłoszenie wynajmu mieszkania do urzędu skarbowego nie zawsze jest konieczne. Obowiązek zależy od rodzaju zawartej umowy. Decydując się na wynajem mieszkania, zwróć uwagę na wymagane formalności.
Czy wynajem mieszkania trzeba zgłosić do urzędu skarbowego?
Konieczność zgłoszenia umowy najmu do urzędu skarbowego zależy od rodzaju kontraktu.
Tradycyjna umowa najmu wyróżnia się elastycznością i prostotą. Zawiera najważniejsze warunki z perspektywy najemcy i wynajmującego, a sposób zawierania reguluje Kodeks cywilny. Nie zawiera listy niezbędnych załączników.
Nie musisz zgłaszać tradycyjnej umowy najmu do urzędu skarbowego. Wciąż jednak jako wynajmujący masz obowiązek opłacenia podatku z tytułu najmu. Umowa najmu okazjonalnego może być zawarta wyłącznie w przypadku lokalu mieszkalnego, a właścicielem powinna być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej w zakresie wynajmowania lokali. Główne zalety to szybsza procedura eksmisyjna czy możliwość podnoszenia czynszu z większą elastycznością.
Umowa najmu mieszkania. Jaka jest najlepsza umowa na wynajem mieszkania?
Zgodnie z art. 19b Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego jako właściciel zgłaszasz umowę najmu okazjonalnego lokalu naczelnikowi urzędu skarbowego. Kto zgłasza umowę najmu do urzędu skarbowego?
Właściciel zgłasza umowę najmu okazjonalnego do urzędu skarbowego.
Nie musisz zgłaszać rozwiązania czy wygaśnięcia umowy najmu okazjonalnego.
Jak zawiadomić urząd skarbowy o wynajmie mieszkania?
Jako właściciel zgłaszasz zawarcie umowy najmu okazjonalnego lokalu naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania właściciela
w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia najmu.W przepisach nie wskazano wzoru zawiadomienia urzędu skarbowego o wynajmie mieszkania. Warto skontaktować się z konkretnym urzędem skarbowym. Niektóre jednostki posiadają gotowe wzory zgłoszenia.
Jak bezpiecznie wynająć mieszkanie?
Co jest potrzebne do zgłoszenia najmu okazjonalnego w urzędzie skarbowym?
Zgłoszenie umowy najmu do urzędu skarbowego zawiera zazwyczaj:
- dane właściciela mieszkania, m.in. imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania,
- opis zgłoszenia, m.in. datę zawarcia umowy, adres lokalu,
- podpis właściciela lokalu.
Do zgłoszenia można dołączyć kopię umowy najmu okazjonalnego.
Podatek od wynajmu - kto płaci?
Podatek od wynajmu mieszkania płaci wynajmujący. Od 2023 roku obowiązuje wyłącznie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako forma opodatkowania przychodów z najmu prywatnego.
Jako wynajmujący co miesiąc opłacasz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych do urzędu skarbowego. W niektórych przypadkach możliwe są wpłaty co kwartał. Informacje związane z opłatami ryczałtu wskazujesz w rocznym zeznaniu podatkowym.
Na co zwrócić uwagę przy wynajmie mieszkania?
Jak urząd skarbowy sprawdza wynajem?
Urząd skarbowy ma prawo sprawdzić rzetelność wynajmującego. Podstawę mogą stanowić np. nieprawidłowości w zeznaniu podatkowym albo donos.
Umowa najmu mieszkania - wzór
Umowa najmu okazjonalnego powinna zostać zawarta w formie pisemnej. Najczęściej strony wykorzystują gotowe wzory dostępne w Internecie zarówno w przypadku umowy najmu okazjonalnego, jak i umowy standardowej.
Najważniejsze informacje zawarte w umowie najmu:
- data i miejsce zawarcia umowy,
- dane stron - właściciel nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wynajmowania lokali,
- przedmiot najmu - opis stanu lokalu, wyposażenie mieszkania,
- czas trwania umowy,
- warunki wypowiedzenia umowy najmu okazjonalnego,
- wysokość czynszu i inne opłaty.
Obowiązki wynajmującego mieszkanie. Jakie obowiązki ma właściciel mieszkania?
Pamiętaj, że umowa najmu mieszkania jest dokumentem wiążącym obie strony. Ważne jest, aby przed jej podpisaniem dokładnie rozważyć wszystkie jej postanowienia.