Podatek od aut spalinowych. Kiedy wejdzie w życie?

kc
31 października 2023 

Podatek od aut spalinowych ma pojawić się do końca 2024 roku. Kierowcy muszą przygotować się na opłatę uzależnioną od normy emisji spalin Euro. Wstępne założenia wskazują, że podatek obejmie wszystkich właścicieli samochodów spalinowych.







Czy będzie podatek od samochodów spalinowych?



Podatek od aut spalinowych to jedna ze zmian, która musi zostać wdrożona przez Polskę jako beneficjenta środków z KPO. Spełnienie tzw. kamieni milowych jest niezbędne do uzyskania funduszy. Zgodnie ze wstępnymi założeniami podatek ma dotyczyć wszystkich właścicieli samochodów spalinowych oprócz pojazdów zabytkowych i wojskowych. Głównym celem podejmowanych działań jest ograniczenie liczby starych pojazdów, których użytkowanie negatywnie wpływa na środowisko naturalne.

W innych krajach UE funkcjonują już podobne opłaty z różnymi zasadami ustalania wielkości stawki.

Ile podatku od samochodu spalinowego?



Wciąż nie wiadomo, ile wyniesie podatek od samochodu spalinowego. Zgodnie z założeniami najpierw pojawi się jednorazowa opłata, a od 2026 roku podatek będzie naliczany każdego roku. Wysokość stawki ma zależeć od normy emisji spalin Euro, którą posiada auto. W praktyce im samochód starszy - tym wyższa opłata.

Podatek od aut spalinowych. Jaką normę emisji spalin ma twój samochód? Podatek od aut spalinowych. Jaką normę emisji spalin ma twój samochód?

Czy po 2035 roku będzie można jeździć samochodem spalinowym?



W br. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie zakazujące wprowadzania na rynek pojazdów emitujących dwutlenek węgla po 2035 roku. Zgodnie z założeniami wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze sprzedawane w UE od 2035 roku mają być bezemisyjne. Wprowadzone zmiany są częścią dążenia UE do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. W planach jest ograniczenie emisji z samochodów osobowych o 55 proc. i z samochodów dostawczych o 50 proc. do 2030 roku w stosunku do danych z 2021 roku. Transport drogowy odpowiada za jedną piątą emisji dwutlenku węgla na terenie UE.

Po 2035 roku wciąż można będzie korzystać z istniejących samochodów. Pojazd zakupiony przed wskazaną datą będzie mógł być wykorzystywany aż do końca okresu eksploatacji. PE zwraca również uwagę, że po 2035 roku nadal będzie można kupować i sprzedawać używane samochody benzynowe i diesla oraz dostać do nich paliwo. Całkowite koszty posiadania - koszt paliwa, konserwacji, zakupu i ubezpieczenia - mogą jednak wzrosnąć.
kc