Sprzedaż mieszkania z kredytem nie należy do skomplikowanych transakcji. Wiele osób obawia, że bank nie udzieli zgody na podpisanie umowy. Tymczasem kredytobiorca może dowolnie zarządzać nieruchomością, a sprzedaż mieszkania z hipoteką wymaga tylko kilku dodatkowych formalności.
Przeprowadzka, dzieci, nowa
praca... przyczyn zmiany miejsca zamieszkania może być wiele. Dobre ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości pozwoli szybko i skutecznie dotrzeć do potencjalnych nabywców. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie ma znaczenie, a o uwagę walczą tysiące ofert. Na żadnym etapie nie możesz zataić informacji o obciążeniu mieszkania hipoteką. Większość potencjalnych nabywców ma świadomość, że kredyt nie jest dużą przeszkodą nawet jeżeli również planują skorzystać ze wsparcia banku.
Czy można sprzedać mieszkanie z kredytem?
Mieszkanie z kredytem można sprzedać bez przeszkód. Warto jednak zwrócić uwagę na okres pomiędzy zakupem a datą sprzedaży.
Jeżeli nie upłynęło 5 lat od końca roku w którym nastąpiło nabycie musisz liczyć się z koniecznością zapłaty podatku w wysokości 19 proc. dochodu. Sprzedający ma jednak możliwość skorzysta z ulgi mieszkaniowej, która pozwala uniknąć albo zmniejszyć podatek.
Sprzedaż mieszkania z hipoteką wiąże się z wcześniejszą spłatą zobowiązania. Dowiedz się, jakie zasady obowiązują w banku w przypadku przedterminowego uregulowania kredytu. Niektóre instytucje przewidują dodatkową prowizję przy określonych warunkach.
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości?
Jak sprzedać mieszkanie z kredytem?
Sprzedaż mieszkania z kredytem nie różni się w znacznym stopniu od transakcji bez hipoteki. Wymaga kilku dodatkowych kroków, przede wszystkim uzyskania zaświadczenia o kredytowaniu oraz promesy od banku. Dotychczasowy właściciel musi również dopełnić formalności z przekazaniem nabywcy dokumentu potwierdzającego uregulowanie zobowiązania po wpłynięciu środków.
Bank nie odmówi sprzedaży mieszkania z hipoteką, ale należy powiadomić instytucję o planowanej transakcji. 1. Sprzedaż mieszkania z hipoteką a zaświadczenie o kredycie hipotecznym
Właściciel musi posiadać zaświadczenie z banku o kredycie hipotecznym. Dokument powinien zawierać przede wszystkim dane kredytobiorcy, wysokość zobowiązania, numer konta do spłaty, a także termin spłaty.
Zaświadczenie ważne jest tylko przez 30 dni. Jeżeli nie dojdzie do sprzedaży, a pobrana zostanie kolejna rata należy uzyskać aktualną wersję zaświadczenia. Dokument jest płatny według tabeli opłat w danym banku.
2. Promesa w transakcji sprzedaży mieszkania z kredytem
Kolejny krok to wystąpienie o promesę, która potwierdzi wolę banku do wykreślenia hipoteki po zapłacie kredytu. Dokument stanowi potwierdzenie dla kupującego, że
po dopełnieniu wszystkich formalności w księdze wieczystej nie będą już widniały dane banku. Promesa traci wartość po 30 dniach.
Ile wynosi podatek od wynajmu mieszkania?
3. Umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania z hipoteką
Umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania z hipoteką powinna zostać sporządzona u notariusza, jeżeli nowy właściciel planuje kredyt. Nie ma takiego obowiązku w momencie, gdy kupujący zapłaci gotówką.
Zarówno w umowie przedwstępnej, jak i końcowej powinny znaleźć się informacje dotyczące podziału kwoty ze sprzedaży na dwie transze. Pierwsza opłata to spłata kredytu, a druga trafia do sprzedającego i obejmuje różnicę między kwotą sprzedaży a wysokością kredytu.
W umowie należy również zawrzeć informacje o innych najważniejszych warunkach transakcji, m.in. cenie, metodzie płatności, wielkości zadatku, jeżeli jest planowany czy terminie zawarcia umowy w formie aktu notarialnego.
4. Inne dokumenty przy sprzedaży mieszkania z kredytem hipotecznym
Oprócz zaświadczenia z banku o hipotece oraz promesy należy przygotować również kilka innych dokumentów. Niezbędny jest
tytuł prawny nabycia nieruchomości potwierdzający własność oraz
numer księgi wieczystej. Warto również przygotować zaświadczenie o braku zaległości w spłacie czynszu, dokument potwierdzający, że nikt nie jest zameldowany oraz potwierdzenie braku zalegania z innymi opłatami.
5. Akt notarialny w sprzedaży nieruchomości z kredytem
Akt notarialny to dokument zawierający wszystkie najważniejsze warunki transakcji.
Własność nieruchomości zostaje przeniesiona na nowego nabywcę. Dokument składa się z informacji takich jak m.in. cena, opis nieruchomości, sposób i termin zapłaty czy data wydania mieszkania. Notariusz przygotowuje wniosek do sądu o aktualizację w księdze wieczystej. Jeżeli nabywca korzysta z kredytowania do zakupu mieszkania, po podpisaniu zgłasza się z dokumentem do swojego banku, który przelewa środki na wskazane konta.
Mieszkania do 350 tys. zł - Gdańsk, Gdynia, Sopot
6. Zgoda banku na wykreślenie z hipoteki
Po otrzymaniu płatności należy udać się do banku z prośbą o wydanie oświadczenia o zakończeniu kredytowania. Dokument powinien trafić do nowego nabywcy, który będzie mógł złożyć wniosek o usunięcie nieaktualnych informacji i wprowadzenie nowych w księgach wieczystych.
Sprzedaż mieszkania z hipoteką - czy warto?
Dla części osób sprzedaż mieszkania z hipoteką to uwolnienie się od rosnących rat i zmian gospodarczych wpływających na sytuację kredytobiorców. Po czasie zakup mieszkania podczas sprzyjających warunków okazał się nie do udźwignięcia. Równocześnie ceny mieszkań wciąż rosną, a dotychczasowy właściciel ma dużą szansę zarobić na transakcji. Warto dobrze przemyśleć i zaplanować, na co przeznaczone zostaną środki.
70 proc. mniej zapytań o kredyty mieszkaniowe
Wyzwaniem może być znalezienie nabywcy. Rosnące raty kredytów i wprowadzane zmiany sprawiają, że coraz trudniej otrzymać wsparcie finansowe od banku.