Jak sprawdzić rok opony? Przed zakupem używanych egzemplarzy warto szczegółowo przeanalizować wszystkie parametry. Komplet z drugiej ręki kupisz znacznie taniej, nie otrzymasz jednak gwarancji producenta ani w 100 proc. potwierdzonej historii użytkowania.
Przed zakupem używanych opon warto wziąć pod uwagę produkty klasy premium. Modele używane kupisz w niższej cenie, a otrzymasz jakość wyższą niż decydując się na nowe opony z klasy ekonomicznej. Ryzyko natomiast wiąże się z niewiadomą historią użytkowania, ukrytymi wadami oraz datą produkcji.
Jak sprawdzić rok produkcji opony?
Jak sprawdzić rok opony? Na oznaczenia opony składa się m.in. kod rozpoczynający się od DOT zawierający tydzień oraz rok produkcji. Informacje ukryte są w czterech ostatnich cyfrach, np. 2315 oznacza, że ogumienie zostało wyprodukowane w 23. tygodniu 2015 roku. W kodzie zaszyfrowany jest również informacja o miejscu produkcji oraz rozmiarze opony.
Czy wiek opony ma znaczenie?
Zaleca się monitorowanie daty produkcji opony i wymianę starych egzemplarzy nawet jeśli wyglądają na nienaruszone. Duże znaczenie ma proces eksploatacji oraz przechowywania. Opony zużywają się w trakcie jazdy, ale na ich stan wpływa również niewłaściwe przechowywanie.
Za nową oponę można uznać nie tylko oponę wyprodukowaną niedawno, ale również kilka lat wcześniej jeżeli nie była często użytkowana i właściwie przechowywana. Żywotność opony zależy od jakości i wytrzymałości danego modelu, ale również utrzymywania optymalnego ciśnienia, prawidłowej geometrii zawieszenia, typu napędu, obciążenia czy rodzaju nawierzchni, po której najczęściej porusza się pojazd.
Zanim zdecydujesz się na zakup opon używanych sprawdź stopień zużycia, czyli głębokość bieżnika. W oponach zimowych akceptowalna wysokość bieżnika wynosi co najmniej 7 mm, a letnich - 6 mm. Warto również sprawdzić ewentualne wady np. równomierność zużycia oraz rok produkcji czy stan pozostałych elementów jak boki, stopki opony czy barki.
Ile lat można jeździć na oponach?
W Polsce dopuszczalny wiek opony wynosi 10 lat od daty produkcji. Część specjalistów zwraca uwagę, że nawet opony starsze niż 6 lat mogą być mniej bezpieczne na drodze. Należy systematycznie sprawdzać stopień zużycia modeli biorąc pod uwagę indywidualne uwarunkowania. Najwyższej klasy opony marek takich jak Michelin, Pirelli czy Goodyear zapewniają wysokie parametry i osiągi na drodze.
Oznaczenia opony - czego można się dowiedzieć?
Oznaczenia opony pozwalają na prawidłowe dopasowanie ogumienia do pojazdu.
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Podstawowe parametry, które znajdziesz na oponie to:
- producent i nazwa modelu,
- rozmiar - ciąg liczb i cyfr podlegający normom Unii Europejskiej, pozwala zidentyfikować szerokość opony w milimetrach (pierwsza cyfra, np. 205), następnie po ukośniku znajduje się dwucyfrowa liczba informująca o profilu (wartość wyrażona w procentach, np. 55), ostatnia informacja to rozmiar felgi, do której dopasowana jest opona (np. R16, czyli felga o średnicy 16 cali);
- indeks nośności - występuje po średnicy felgi i wskazuje maksymalnie obciążenie dla opony przy maksymalnej prędkości;
- indeks prędkości opon - to litera, która definiuje z jaką maksymalną prędkością można poruszać się na oponach, np. litera U oznacza, że zalecana maksymalna prędkość wynosi 200 km/h;
- homologacja - litera E to potwierdzenie, że opona jest dopuszczona do użytkowania na terenie Europy, a cyfra określa kraj, np. E20 oznacza, że opona została dopuszczona do użytkowania w Polsce;
- 3PMSF - oznacza, że opona przeszła testy UE potwierdzające użyteczność w warunkach zimowych, a M+S potwierdza, że opona poradzi sobie również w błocie i śniegu,
- MAX INFLATION - wskazuje maksymalne dopuszczalne ciśnienie;
- MAX LOAD - wskazuje maksymalne dopuszczalne obciążenie;
- ROTATION - oznacza kierunek toczenia za pomocą strzałki.
Ciśnienie w oponach zimowych. Jakie ciśnienie w oponach zimowych?
Ogumienie zimowe wyróżnia się bieżnikiem z szerszymi rowkami, które pozwalają odprowadzić śnieg oraz błoto. Opony zimowe to również większy stopień lamelizacji, czyli większa ilość nacięć zapewniająca krótką drogę hamowania w zimowych warunkach. Elastyczna guma tworząca opony zapewnia optymalne osiągi nawet w bardzo niskich temperaturach i zimowym otoczeniu.