Wymeldowanie. Jak się wymeldować?

kc
29 maja 2024 

Wymeldowanie to prosta i szybka procedura. Warto pamiętać, że obowiązek meldunkowy dotyczy wszystkich obywateli oraz cudzoziemców decydujących się na zostanie w kraju dłużej niż okres wskazany w przepisach.







Wymeldowanie - kogo dotyczy?



Wymeldowanie dotyczy osób, które zmieniają miejsce zameldowania na pobyt stały. Warto pamiętać, że nie obejmuje m.in. studentów wyjeżdżających do innego miasta w celach naukowych czy osób leczących się poza miejscem zamieszkania. Wyłącznie czasowa zmiana nie wymaga dopełnienia formalności.

Jak się wymeldować?



Możesz wymeldować się przez Internet albo w urzędzie.

Wymeldowanie z pobytu stałego przez Internet wymaga:

  • dostępu do profilu zaufanego,
  • dokumentu, który potwierdza uprawnienie do działania w imieniu innej osoby (wymeldowanie innej osoby).

Wystarczy wejść na stronę www.gov.pl/web/gov/wymelduj-sie-z-pobytu-stalego i postępować zgodnie z instrukcjami. Przy wymeldowaniu siebie lub własnego niepełnoletniego dziecka, przy którego danych w rejestrze PESEL wpisano twój numer PESEL, wyświetli się komunikat o wymeldowaniu. Informację o wymeldowaniu otrzymasz na swoją skrzynkę Mój Gov (ePUAP).

Zmiana adresu zameldowania 2024 - jak się przemeldować i jakie dokumenty są potrzebne? Zmiana adresu zameldowania 2024 - jak się przemeldować i jakie dokumenty są potrzebne?

Urząd nie wydaje automatycznie zaświadczenia o wymeldowaniu. Jeżeli potrzebujesz potwierdzenia skorzystaj z dostępnej usługi online.

Wymeldowanie z pobytu stałego online bez udziału urzędnika dotyczy wymeldowania własnego oraz dziecka, przy którego danych w rejestrze PESEL wpisano Twój numer PESEL. W przypadku, gdy reprezentujesz inną osobę urzędnik wymelduje ją od razu gdy otrzyma twoje zgłoszenie.

Wymeldowanie z pobytu stałego w urzędzie



Wybierając się do urzędu warto zrealizować dwie usługi - wymeldowanie i zameldowanie. Urzędnik wymelduje osobę z danego miejsca, a następnie zamelduje w nowym miejscu pobytu stałego.

Meldunek tymczasowy 2023. Czy meldunek tymczasowy sam wygasa? Meldunek tymczasowy 2023. Czy meldunek tymczasowy sam wygasa?

Wymeldowanie może odbyć się w urzędzie gminy właściwej dla aktualnego meldunku stałego albo przyszłego - jeśli chcesz wymeldować się z dotychczasowego miejsca pobytu jednocześnie z zameldowaniem w nowym miejscu pobytu.



Czy właściciel mieszkania może wymeldować osobę zameldowana na pobyt stały?



Właściciel mieszkania może wymeldować inną osobę, która opuściła miejsce pobytu. Wystarczy poinformować na piśmie urząd gminy, na terenie którego położona jest nieruchomość. Jako właściciel zostaniesz poproszony o przedstawienie dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, np. wypis z księgi wieczystej, umowę cywilno-prawną, decyzję administracyjną lub orzeczenie sądu. Urząd przeprowadzi postępowanie administracyjne i ustali, czy osoba opuściła nieruchomość, w której jest zameldowana.

Czy meldunek jest obowiązkowy?



W Polsce funkcjonuje obowiązek meldunku dotyczący nie tylko obywateli, ale również cudzoziemców.

Obowiązek meldunkowy obywateli polega na:

  • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
  • wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
  • zgłoszeniu wyjazdu za granicę,
  • zgłoszeniu powrotu z wyjazdu z zagranicy.

Obowiązek meldunkowy cudzoziemców polega na:

  • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
  • wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
  • zgłoszeniu wyjazdu za granicę,
  • zgłoszeniu powrotu z wyjazdu z zagranicy.

Zgodnie z przepisami każdy obywatel oraz cudzoziemiec mieszkający w Polsce musi mieć meldunek. Należy zameldować się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące.
kc