Podanie o pracę 2022 - jak i kiedy napisać, co powinno zawierać

Klaudia Cichocka
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podanie o pracę zwiększa szansę na zatrudnienie w wymarzonej firmie. Podanie o pracę zwiększa szansę na zatrudnienie w wymarzonej firmie.

Zastanawiasz się, jak napisać podanie o pracę, które zwróci uwagę pracodawcy? Podanie o przyjęcie do pracy różni się od pozostałych dokumentów aplikacyjnych - CV oraz listu motywacyjnego. Kiedy warto przygotować podanie o pracę i jak napisać dokument?




Jeżeli chcesz dołączyć do firmy, która nie prowadzi rekrutacji przygotuj podanie o pracę. Dokument sygnalizuje twoją chęć podjęcia zatrudnienia i nie jest wymagany przez rekrutera podczas standardowej aplikacji. Chcesz znaleźć zatrudnienie w wymarzonej firmie? Podanie o przyjęcie do pracy stanowi dobry początek - pokazuje twoją inicjatywę i zaangażowanie.



Podanie o pracę - kiedy napisać?



Podanie o pracę przygotuj, kiedy:

  • nie masz doświadczenia np. dopiero skończyłeś studia, ale chcesz pokazać zaangażowanie i motywację;
  • szukasz pracy jako student - skończyłeś praktyki albo staż w firmie, która nie prowadzi aktualnie rekrutacji - przypomnisz o sobie i pokażesz, że chcesz dalej pracować w firmie;
  • od dawna marzysz o pracy w konkretnej firmie, ale pracodawca nie prowadzi aktualnie rekrutacji - zwrócisz uwagę pracodawcy, a twoje dokumenty będą brane pod uwagę jako pierwsze, kiedy wystartuje nowa rekrutacja.

Podanie o przyjęcie do pracy zwiększa szansę na zatrudnienie.

Jak znaleźć pracę?



Podanie o pracę - wzór



Podanie o pracę różni się od CV i listu motywacyjnego, czyli standardowych dokumentów wymaganych podczas rekrutacji na konkretne stanowisko. W CV czy liście motywacyjnym odpowiadasz na konkretne warunki i wymagania. Przygotowując dokumenty skupiasz się przede wszystkim na kwestiach wymienionych w ogłoszeniu, a rekruter weryfikuje

O czym pamiętać pisząc podanie o pracę? Wzory dostępne w Internecie stanowią dobry punkt zaczepienia, ale nie warto wysyłać dokumentu przygotowanego przez inną osobę. Rekruter albo pracodawca od razu zauważy, że skorzystałeś z wzoru podania o pracę, a twoje szanse na zatrudnienie spadną.



Przygotowując dokument sprawdź kilka wzorów podania o pracę. Zainspiruj się, ale nie kopiuj.

Podanie o pracę - co powinno zawierać?



W głównej części podania uzasadnij, dlaczego chcesz pracować w firmie. Przedstaw również korzyści ze współpracy z tobą. Pokaż pracodawcy, że jesteś odpowiednią osobą do pracy w przedsiębiorstwie. Wskaż swoje mocne strony, opowiedz o doświadczeniu i perspektywach rozwoju.

Umowa o dzieło 2022 - dla kogo, ZUS, składki



Co powinno zawierać podanie o pracę?

  • dane osobowe - imię i nazwisko oraz dane kontaktowe;
  • data i miejsce stworzenia podania;
  • adresat - nazwa firmy, do której aplikujemy oraz dane rekrutera (jeżeli uda się znaleźć informację);
  • główną treść podania;
  • własnoręczny podpis;
  • załączniki - np. CV;
  • klauzula o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Dlaczego warto napisać podanie o pracę jeżeli firma nie szuka pracownika? Zrobisz dobre wrażenie, pokażesz motywację i zaangażowanie. Obecnie rynek pracy wyróżnia się dużą zmiennością i dynamizmem - wkrótce firma może szukać kandydata do pracy.

CV studenta. Jak napisać CV dla studenta bez doświadczenia?



Podanie o pracę - czego unikać?



Podanie o pracę musi być krótkie, zwięzłe i na temat. Unikaj kwestii niezwiązanych z pracą np. hobby i zainteresowania. Rekruter czytający podanie o pracę ma ograniczony czas oraz uwagę przeznaczoną na dokument. Jeżeli zaczniesz rozwodzić się na temat ulubionych książek czy filmów stracisz cenne sekundy uwagi. Nie ignoruj hobby ani zainteresowań - to ważne aspekty dokumentów aplikacyjnych, które pozwalają wyróżnić się na tle pozostałych kandydatów. Wpisz informacje do CV.

Jak napisać podanie o pracę? - porady



Podanie o przyjęcie do pracy musi mieć formalny charakter. Stosuje zwroty grzecznościowe i zachowaj stonowany styl wypowiedzi. Jeżeli uznasz treść za skończoną przeczytaj ją ponownie najlepiej następnego dnia. Wyłapiesz w ten sposób ewentualne błędy językowe oraz ortograficzne, a także literówki. Możesz również poprosić kogoś o sprawdzenie tekstu.

Upewnij się również, że dane kontaktowe są prawidłowe. Błąd w numerze telefonu czy mailu może przekreślić szansę na kontakt i zatrudnienie.

Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej. Jak się przygotować?



Jak napisać podanie o pracę? Jak napisać podanie o pracę?

Podanie o przyjęcie do pracy - format pliku



Podanie o pracę najczęściej przesyłamy drogą elektroniczną. Dokument zapisz w formacie .pdf lub ewentualnie .doc.

Wybierz czcionkę o rozmiarze 12 pkt oraz czytelny font np. Arial czy Times New Roman.

Zadbaj o estetykę dokumentu. Podziel główną treść na kilkuzdaniowe akapity. Pamiętaj, że jedna myśl powinna zawierać jeden akapit. Podanie o pracę musi być krótkie i zwięzłe, a całość powinna zmieścić się na ok. ¾ strony.

Zadbaj również o załączniki. Najpopularniejsza forma to dobre CV, ale warto załączyć również:

  • list motywacyjny,
  • referencje od poprzednich pracodawców,
  • certyfikaty i dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe,
  • certyfikaty potwierdzające ukończone kursy i szkolenia.
  • Załączniki w podaniu o pracę również powinni być odpowiedni format, np. pdf.