Wyrejestrowanie z urzędu pracy. Jak wyrejestrować się z urzędu pracy?

Klaudia Cichocka
26 września 2022 (artykuł sprzed 2 lat)

Wyrejestrowanie z urzędu pracy odbywa się w kilku przypadkach. Przepisy dają określoną liczbę dni na zgłoszenie wniosku wraz z dokumentami potwierdzającymi np. zawarcie umowy czy rozpoczęcie działalności gospodarczej. Utrata statusu zwalnia z przywilejów dedykowanych osobom bezrobotnym. Jak wyrejestrować się z urzędu pracy? O czym warto pamiętać?




Przepisy Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy regulują warunki statusu bezrobotnego oraz korzyści płynące z rejestracji w urzędzie - dostęp do ubezpieczenia zdrowotnego, zasiłek oraz wsparcie pracowników w poszukiwaniu zajęcia. Osoba podejmująca nową pracę czy otwierająca działalność ma na wyrejestrowanie z urzędu pracy zaledwie kilka dni.



Jak wyrejestrować się z urzędu pracy?



Wyrejestrowanie z urzędu pracy wymaga przesłania dokumentów do jednostki, w której odbyła się rejestracja. Niezbędne jest ksero umowy o pracę, umowy zlecenie czy umowy o dzieło albo inny dokument potwierdzający zmianę statusu, np. wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Należy przygotować także wniosek o wyrejestrowanie z urzędu pracy.

Wyrejestrowanie z urzędu pracy odbywa się na kilka sposobów:

  • osobiście,
  • online,
  • listownie,
  • faksem lub e-mailem,
  • przez pośrednika.

Jak wyrejestrować się z urzędu pracy? W Gdańsku wniosek o wyrejestrowanie z urzędu pracy można złożyć osobiście albo poprzez praca.gov.pl. Złożenie wniosku online wymaga podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Powiatowy Urząd Pracy w Gdyni również dopuszcza możliwość wyrejestrowania osobiście, elektronicznie (przesyłając skan wniosku o wyrejestrowanie mailem lub przez portal praca.gov.pl), ale również pocztą tradycyjną.

We wniosku o wyrejestrowanie z urzędu pracy znajduje się m.in. powód wyrejestrowania oraz data.

Praca biurowa. Na czym polega praca w administracji?



Kiedy wyrejestrować się z urzędu pracy?



Z urzędu pracy należy wyrejestrować się w związku z:

  • podjęciem zatrudnienia w ramach umowy o pracę,
  • podjęciem zatrudnienia w ramach umowy zlecenie albo umowy o dzieło,
  • rozpoczęciem działalności gospodarczej,
  • zaistnieniem innych okoliczności.

Wyrejestrowanie z urzędu pracy można również wykonać dobrowolnie w każdym momencie. Jednym z powodów jest przyznanie emerytury czy zasiłku.

Ile czasu na wyrejestrowanie z urzędu pracy?



Osoba bezrobotna ma 7 dni kalendarzowych na wyrejestrowanie z urzędu pracy. Jeżeli nie dopełni formalności musi liczyć się z karą grzywny.

Podanie o pracę 2022 - jak i kiedy napisać, co powinno zawierać



Jak długo ważne jest ubezpieczenie po wyrejestrowaniu z urzędu pracy?



Dostęp do ubezpieczenia to jeden z najważniejszych benefitów statusu bezrobotnego. Ubezpieczenie zdrowotne wygasa jednak wraz z wyrejestrowaniem.

Wyrejestrowanie z urzędu pracy i ponowna rejestracja



Osoba, która utraciła status bezrobotnego może ponownie zarejestrować się w urzędzie jeżeli spełnia określone prawnie warunki. Proces jest prostszy niż przy pierwszej rejestracji, ponieważ w urzędzie znajdują się już wszystkie dane. Wystarczy powiadomić o ewentualnych zmianach, np. przedstawić dokumenty potwierdzające dodatkowe kwalifikacje czy najnowsze świadectwo pracy.

Wyrejestrowanie z urzędu pracy - utrata statusu bezrobotnego



Osoba może zostać wyrejestrowana z urzędu pracy i utracić status bezrobotnego w efekcie podjętych decyzji - wyrejestrowanie odbywa się na 120, 180, 270 dni a nawet 6 miesięcy. Okresy zależą m.in. od ilości odmów bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji pracy, odmów bez uzasadnionej przyczyny udziału w działaniach w ramach Programu Aktywizacja i Integracja czy zerwania szkolenia albo stażu. Wyrejestrowanie z urzędu pracy na 6 miesięcy odbywa się, gdy uczestnik biorący udział w programie przygotowania zawodowego dorosłych przerwał program, nie wziął udziału w egzaminie zawodowym, czeladniczym albo sprawdzającym.

Najczęściej zadawane pytania

Co się dzieje z ubezpieczeniem zdrowotnym po wyrejestrowaniu z urzędu pracy?
Ubezpieczenie zdrowotne wygasa wraz z wyrejestrowaniem z urzędu pracy.
Czy można ponownie zarejestrować się w urzędzie pracy po utracie statusu bezrobotnego?
Tak, można ponownie zarejestrować się, jeśli spełnia się określone prawnie warunki. Proces jest prostszy niż przy pierwszej rejestracji.
Ile czasu ma osoba bezrobotna na wyrejestrowanie się z urzędu pracy?
Osoba bezrobotna ma 7 dni kalendarzowych na wyrejestrowanie się z urzędu pracy.
Jakie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania się z urzędu pracy?
Potrzebne są ksero umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło lub inny dokument potwierdzający zmianę statusu oraz wniosek o wyrejestrowanie.
Jakie są sposoby wyrejestrowania się z urzędu pracy?
Można wyrejestrować się osobiście, online, listownie, faksem, e-mailem lub przez pośrednika.

Opinie